Wat is netwerkmarketing


Netwerkmarketing, ook wel Multi-Level Marketing (MLM) genoemd, is een businessmodel waarbij producten en/of diensten middels ‘directe verkoop’ bij de eindgebruikers worden geleverd. Dat wil zeggen: zonder tussenkomst van groothandels en/of winkels. Voor deze manier van verkopen gelden dezelfde regels als voor verkoop in reguliere en online winkels, er is bijvoorbeeld geen aankoopverplichting en er zijn ruime regelingen rondom retourneren.

Individuele distributeurs

De verkoop binnen netwerkmarketing wordt gerealiseerd door middel van zogenoemde distributeurs, zij fungeren als zelfstandige ondernemers en zijn niet in loondienst van de netwerkmarketingorganisatie. Hierdoor zijn zij vrij in hun manier van werken: fulltime of parttime, online of face-to-face. Vanuit de netwerkmarketingorganisatie worden zij ondersteund middels promotiemateriaal, trainingen en/of bijeenkomsten.

Margebesparing

De distributeurs van de netwerkmarketingorganisatie hebben rechtstreeks contact met de eindgebruiker en zijn verantwoordelijk voor het verkopen, promoten en het verlenen van persoonlijke service. De vorm van directe verkoop voorkomt dat marges (onnodig) verdwijnen tussen de schakels in de verkoopketen. Deze margebesparing wordt vervolgens via een uniek compensatieplan uitbetaald in het netwerk van distributeurs.

Vereniging Directe Verkoop (VDV)

Forever is lid van de ‘Vereniging Directe Verkoop’ (VDV). Deze vereniging bewaakt en bevordert het uitdragen van de kwaliteitsgedachte van deze manier van verkopen. De meeste toonaangevende bedrijven die, in Nederland, directe verkoop gebruiken als distributiemodel, zijn aangesloten bij deze branche vereniging. Om toegelaten te worden als lid, houden bedrijven zich aan de gedragsregels zoals deze zijn opgesteld door VDV. De opgenomen leden voeren een VDV badge als bewijs van het onderschrijden van deze gedragsregels.

Forever Business Owner

Forever Living Products is een netwerkmarketingorganisatie die haar producten aanbiedt via directe verkoop. Ons netwerk van zelfstandige distributeurs, ‘Forever Business Owners’, fungeert als verkoopkanaal van onze producten. Middels een uniek compensatieplan biedt Forever iedereen de kans op een andere manier van werken. Dit kan parttime of fulltime, je bent vrij om je eigen ritme te bepalen en dus ook hoeveel tijd je er aan wilt besteden.

Dit model werkt al sinds de oprichting van het bedrijf in 1978. Dat we al zo lang bestaan, bewijst niet alleen de kracht van de Forever Business Owners, maar ook de kwaliteit van de producten. Het assortiment heeft een hoge en constante kwaliteit en de producten blijven gewild in de markt van gezondheid en beauty.

Een Forever Business Owner (FBO) heeft drie speerpunten in zijn activiteiten:

  1. Het begint met het zelf uitproberen van de producten. Wij geloven erin dat eigen ervaring zorgt voor enthousiasme, de rest volgt (eventueel) vanzelf. Onze FBO’s ontvangen geheel vrijblijvend én zonder enige verplichting een inkoopkorting om de producten te gebruiken.
  2. De tweede activiteit omvat het creëren van een netwerk van medegebruikers.
  3. Het vinden van collega’s om hen te leren dezelfde activiteiten uit te voeren is de derde activiteit.


Onze FBO’s worden beloond voor deze activiteiten. De grootte van deze compensatie is volledig afhankelijk van je eigen motivatie en doorzettingsvermogen.