Snel aangebrand op werk? Tips voor een (bijna) burn-out

Mijn financiënAloe Life

Alles op werk liep op rolletjes: je werkte hard, je was geïnspireerd en maakte mooie stappen. Je keek er elke ochtend naar uit om naar je werkgever te gaan, je voelde je namelijk gewaardeerd, je energie werd beloond en je was belangrijk. Je had de juiste balans tussen werk en privé te pakken. Dan opeens. Stopt het. Er is iets veranderd.

Waarschijnlijk is dit niet uit het niets, maar is het een langzame afname van de positiviteit en magie op de werkvloer. Misschien kan je zelfs nagaan door welke factoren de verandering tot stand kwam. Een nieuwe leidinggevende? Een nieuwe afdeling? Hogere werkdruk, of was het iets in jouw persoonlijke leven? Wat het ook was, alle positieve gedachtes zijn in rook opgegaan. Je voelt je overspannen, aangebrand, zo krokant.

Een burn-out… Of op z’n minst (beginnende) overspannenheid.

Wat zijn de symptomen van een burn-out?

De symptomen van een burn-out bevatten vaak aspecten, of een combinatie van: vermoeidheid, cynisme en motivatieverlies. Merk je dat je steeds tegen een nieuwe werkweek op ziet? Dit is waarschijnlijk een eerste signaal. Misschien begin je door stress fysieke kwalen te ontwikkelen. Denk hierbij aan spijsverteringsproblemen, een hoge bloeddruk, hoofdpijn en/of oververmoeidheid. Je lichaam is vaak een vertaling van jouw emoties. Dus je verstand kan alles nog zo goed redeneren; je lichaam trekt een grens.

Wat zijn jouw opties bij een (beginnende) burn-out?

Neem het in elk geval serieus. Het leven is te kort om vast te zitten in een situatie die zowel mentaal als fysiek zijn tol eist. In een perfecte wereld zou je het liefst een stap terug willen zetten, door het probleem direct aan te pakken of - als dat niet werkt - te stoppen met werken. Die fantasie is waarschijnlijk al vaak voorbijgekomen tijdens een vergadering op werk, maar is het een haalbare oplossing?

Voor sommige mensen is dit (financieel) mogelijk, voor het leeuwendeel niet. Hoe zit dat bij jou? Stel, je hebt jarenlang hard gewerkt om carrière te maken. Je kan niet zomaar stoppen. Denkende aan de financiële gevolgen, de afhankelijkheid van je gezin of alleen de gedachte al: ‘maar wat ga ik dan doen’? Gelukkig zijn er ook andere, minder rigoureuze stappen die je kunt zetten om jouw burn-out de baas te blijven.

Tips om een burn-out te managen (of te voorkomen!):

1. Richt je eerst op je lichaam

Luister eerst naar wat je lichaam nodig heeft. Heb je te maken met chronische kwalen die waarschijnlijk naar voren zijn gekomen door stress? Zorg er dan voor dat je fysieke gezondheid in balans komt, dat is je grootste prioriteit. Houd je hart, bloeddruk en gewicht goed in de gaten en praat regelmatig met je huisarts.

2. Eet als een baas

Wanneer je te maken hebt met hoge stress is het verleidelijk om ongezond te snacken. Je pakt al snel ‘comfort food’ zoals pizza of chocola, omdat het heerlijk voelt op de korte termijn. Af en toe jezelf belonen met iets lekkers is heel goed, zolang je primaire bron van voeding gebaseerd is op gezonde maaltijden en ingrediënten. Vermijd daarom zoveel mogelijk bewerkt voedsel met lage voedingswaarden en eet in plaats daarvan als een baas: gezond, voedzaam en gevarieerd.

Vaak de neiging om te snacken? Lees onze vijf tips om hiermee te stoppen!

3. Beweeg regelmatig

Een burn-out op werk is vaak een reflectie van de onrust in jouw leven. Een reden zou kunnen zijn dat je te veel tijd doorbrengt achter je bureau. Zelfs die populaire zit-stabureaus bieden eigenlijk te weinig variatie aan beweging. Zitten. Staan. Punt. Voeg daarom zoveel mogelijk beweging aan jouw dagelijkse routine toe. Of dit nou sporten na het werk is, of een blokje om op werk (wat overigens een goed idee is, dit dwingt je tot het nemen van een pauze). Je hoeft echt geen triatlon te lopen, maar door extra beweging zal je je beter voelen.

4. Bepaal je grenzen op werk

Misschien ga je niet zorgvuldig om met je tijd en energie. Ook al werkte het perfect in het verleden, wellicht is het nu tijd om het even rustiger aan te doen. Denk aan de momenten waar je jezelf echt te ver hebt gepusht voor werk. Had je achteraf beschouwd geen delen hiervan kunnen delegeren? Bepaal je prioriteiten, zodat je kunt focussen op dingen die het belangrijkst voor jou zijn. Zeg ook eens: nee. Maak jezelf een prioriteit.

5. Houd tijd vrij voor plezier en gekkigheid

Maak tijd voor jezelf om vrijer te zijn en eens gek te doen, thuis en op werk. Zit je tot aan je nek in de werkzaamheden en lijkt er geen eind aan te komen? Plezier hebben en jezelf even laten gaan en gek doen voelt dan misschien als tijdsverspilling, maar juist in deze stressvolle momenten is het belangrijk om de spanning er af te halen met een dolletje. Bewaar wat gekke en leuke spullen in je la en pak ze er af en toe bij. Breng de positiviteit terug!

Tot slot

Herken je de symptomen van een burn-out en ben je er akelig dichtbij, onthoud dan deze 5 tips. Richt je eerst op je lichaam en zorg voor wat rust. Zorg daarnaast dat je niet teveel ongezond eet en probeer meer te bewegen. Bepaal je grenzen op werk en houd tijd vrij voor plezier en positiviteit.