Word een bewuste consument, koop met je hart!

Mijn omgevingAloe Life

Geld uitgeven lijkt een beetje op stemmen: als je iets koopt van een bepaalde winkel of fabrikant, ondersteun je indirect de bedrijfsvoering, het productieproces en de wil om ‘terug te geven’ aan de wereld. Je zou elke aankoop die je doet kunnen zien als een ‘like’ op Facebook voor de winkel. En dan niet alleen voor het specifieke product dat je koopt, maar ook voor de algehele missie en visie van het bedrijf. Daarom kun je het beste bewust - vanuit je hart - kopen!

Gelukkig verbinden steeds meer bedrijven zich met goede doelen en duurzaamheid. Voor consumenten wordt het dus steeds makkelijker om een bewuste aankoop te doen. Ook als je een druk leven leidt en veel online koopt. Hoe dan? Breng in kaart welke doelen jij belangrijk vindt. Dan is de volgende logische stap: onderzoek op welke manier de fabrikanten en leveranciers waarvan jij koopt verbonden zijn met de doelen die jij wilt ondersteunen.

Waar begin je?

De officiële website van een bedrijf is een goed startpunt. Neem vooral eens een kijkje op de ‘over ons’-pagina. Soms zit deze verstopt in de footer, maar hij bestaat (bijna) altijd. Lees daarnaast blogs, als deze er zijn. Dit zijn namelijk dé plekken waar bedrijven beschrijven wat ze doen aan liefdadigheid, duurzaamheid en maatschappelijke betrokkenheid. Vind je niet wat je zoekt? Je kunt een e-mail sturen waarin je om meer informatie vraagt, of je kunt bellen met het hoofdkantoor.

Vergeet niet om de bedrijven waar jij koopt te volgen op social media, want ook daar vind je informatie over hun inzet om een betere wereld te creëren. In december starten veel bedrijven nieuwe initiatieven: van een deel van de winst doneren aan goede doelen tot het organiseren van inzamelingsacties voor de Voedselbank.

Wil jij als consument de wereld verbeteren maar weet je niet goed waar je moet beginnen? We helpen je graag op weg met onderstaande tips.

Het is eenvoudiger dan ooit om een bewuste consument te worden

Koop bij maatschappelijk bewuste bedrijven

Bedrijven realiseren zich dat ze een maatschappelijke verantwoordelijkheid hebben. Ook merken ze dat consumenten bewust willen kopen bij fabrikanten en leveranciers die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Daarom investeren steeds meer organisaties in maatschappelijk verantwoorde oplossingen.

Een simpel voorbeeld: bedrijven die plasticvrije of recyclebare verpakkingen gebruiken – ook voor het transport. Een ander voorbeeld: bedrijven die mensen met beperkingen aannemen, zodat ook zij een eerlijke kans op de arbeidsmarkt krijgen. Als jij bij bewuste bedrijven koopt, draag je indirect bij aan dit soort goede initiatieven.

Geef je geld aan bedrijven die teruggeven

Spendeer jij je geld het liefst aan bedrijven die hun opbrengsten delen om de wereld te verbeteren? Veel bedrijven zijn betrokken bij liefdadigheidsinstellingen en dragen zo hun steentje bij. Dat kan op allerlei manieren: van het geven van voedingswaren aan de Voedselbank tot het doneren van een deel van de winst aan goede doelen.

Als je bij dergelijke bedrijven koopt, help je ze om nog meer te betekenen voor mensen (of dieren) in nood. Het geeft een goed gevoel om iets te kopen voor jezelf of een ander, in de wetenschap dat een deel van de opbrengst beschikbaar wordt gesteld aan een goed doel. Zoals voedsel voor kinderen, noodhulp in rampgebieden, onderwijs, kleding, medische onderzoeken en nog veel meer.

Ondersteun merken die sociaal betrokken zijn

Er zijn merken die verder gaan dan het doneren van producten of het delen van de winst: zij maken er echt werk van om anderen te inspireren om de wereld een betere plek te maken. Ze gebruiken hun merk om bewustwording te creëren onder consumenten.

Door de komst van sociale media is het makkelijker dan ooit om het gesprek met de consument aan te gaan. Via diverse kanalen sporen bedrijven de consumenten aan om hun verantwoordelijkheid te nemen. Ook dat kan op verschillende manieren: van het organiseren van evenementen tot aan het organiseren van inzamelacties onder klanten. En dan het liefst voor een doel dat bij de organisatie én bij haar klanten past.

Koop bij bedrijven met hart voor hun werknemers

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, hetzelfde geldt voor bedrijven: de mensen die er dag in dag uit werken, maken het een goede of slechte onderneming. Bedrijven die hun werknemers mogelijkheden bieden om zich te ontwikkelen, leveren betere eindproducten en zorgen voor tevreden klanten. Jij kunt als consument je bijdrage leveren door producten te kopen van fabrikanten die hart hebben voor de medewerkers, hen kansen voor groei bieden en een goede balans tussen werk en privé ondersteunen.

Hoe word je een bewuste consument?

Een ketting is zo sterk als de zwakste schakel, hetzelfde geldt voor bedrijven: de mensen die er dag in dag uit werken, bepalen het succes van de onderneming. Bedrijven met hart voor hun werknemers leveren uiteindelijk betere producten en zorgen daardoor voor tevreden klanten. En medewerkers.

Jij kunt als consument je bijdrage leveren door producten te kopen die afkomstig zijn van fabrikanten met ‘hart voor de medewerkers’. Nu vraag je je misschien af: wat houdt dat in, wanneer heeft een bedrijf dat? Denk aan bedrijven die investeren in persoonlijke ontwikkeling, of die een goede werk-privébalans faciliteren. Het gaat dus veel verder dan een goede uitbetaling of een veilige werkomgeving. Dat is wel het minste wat je van een bedrijf mag verwachten.

Breng de tips in de praktijk!

Nu je meer weet over hoe je een bewuste(re) consument kunt zijn, wordt het tijd om dit in de praktijk te brengen. Dat kan altijd, want wat je ook wilt kopen, er is altijd wel een onderneming die dezelfde waarden heeft als jij! Zo’n aankoop voelt goed, echt waar.

Als je koopt met je hart, dan geeft dat niet alleen een voldaan gevoel, maar gebruik je tevens producten waar je trots op kunt zijn. Of je geeft een verantwoordelijk cadeau. Dus… waar ga jij je volgende bewuste aankoop doen?

Je kunt overwegen om je decembercadeaus te kopen bij Oxfam Novib. In hun webshop staan eerlijke cadeaus waarvan de opbrengst naar het goede doel gaat. Je kunt natuurlijk ook iets kopen bij Forever Living’s liefdadigheidsorganisatie, Forever Giving!

Voorbeelden van goede bedrijven

TOMS Shoes

Al sinds 2006 werkt deze schoenenfabrikant volgens een One for One®-ondernemingsmodel. Voor elk paar schoenen dat ze verkopen, doneren ze een ander paar aan een kind in nood. Daarnaast zorgen ze voor schoon water waar dat nodig is. Om een beeld te geven van hun impact: inmiddels heeft TOMS Shoes meer dan 35 miljoen kinderen blij kunnen maken met een nieuw paar schoenen en hebben ze miljoenen liters schoon drinkwater gerealiseerd. Zo hebben zij complete gemeenschappen geholpen.

Patagonia

Dit populaire merk voor outdoorkleding is al sinds hun dag van oprichting, in 1985, bezig met kleding voor outdoorliefhebbers én het beschermen van onze planeet. Dat doen ze met hun donatieprogramma ‘1% voor de planeet / 1% for the planet’, waarmee ze al 89 miljoen US dollar hebben ingezameld. Dat geld verdelen ze onder organisaties die zich inzetten voor het milieu en het behoud / het herstel van natuurgebieden.

Warby Parker

Dit merk maakt niet alleen designbrillen, maar geeft bij elke verkoop een bril aan iemand in nood. Om dat te realiseren, werkt Warby Parker samen met non-profitorganisaties. Deze organisaties doneren glazen en leren mensen in de laagste inkomensklassen hoe ze een basaal oogonderzoek kunnen doen.

Forever Living Products

Forever geeft vanuit haar liefdadigheidsinstelling Forever Giving voedsel, onderwijs, medische basisvoorzieningen en noodhulp aan mensen over de hele wereld. Daarnaast kunnen klanten bij elke aankoop via ForeverLiving.com een donatie doen. Tot slot gaat de opbrengst van Aloe Baby voor 100% naar acties die de leefomstandigheden van mensen wereldwijd verbeteren.

Lees hier meer over onze bijdragen aan mens en milieu.